Memaparkan catatan dengan label Kesihatan. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Kesihatan. Papar semua catatan

1001 Petua-petua Ajaib


Pada mulanya admin terfikir ada 1000 petua dalam buku "1001 Petua-petua Ajaib".Rupanya ada beratus-ratus sahaja. Bagaimanapun admin akui petua yang ada itu sudah memadai. 

Sesuai pulak dengan taglinenya 'Khazanah silam manfaat untuk sekeluarga.'

Buku hasil susunan Norizan Abu Samah dan Puan Haiza ini amat berguna untuk dimiliki oleh setiap orang. Petua-petua kesihatan yang ada dalamnya boleh dijadikan rujukan ketika kita memerlukan.

Ada pelbagai perkara yang disentuh dan dikongsikan dalam buku yang diterbitkan pada tahun 2016. Dengan ketebalan 289 muka surat, tentulah sesuai dijadikan bahan koleksi,

Petua kesihatan. kecantikan dan pelbagai lagi. Bahan-bahan yang digunakan juga asli, tradisional dan mudah diperolehi. Ada juga yang macam susah dan pertama kali admin dengar.

Sebagai contoh petua untuk atasi lemah tenaga batin. Antara bahan yang diperlukan ialah buah delima yang sudah kecut, diambil isinya  dan dimasak bersama gula pasir. Hasil rebusan diminum untuk kembalikan tenaga badan agar lebih berprestasi atas ranjang.


Menarik tak petua tersebut, Ada juga petua untuk mengencangkan buah dada dan mengecilkan salur peranakan lepas bersalin. Petua tersebut cari sendiri dalam buku ini. hehehe

Buku ini dijual dengan harga RM16.50 dan boleh diperolehi Popular Online. Terpulang sama ada nak beli di kedai buku atau tempah dalam talian. Admin cuma sarankan sahaja. 

Itu sahaja. Nak tahu lebih dapatkan buku ini di pasaran.



24

365 Tip Sihat Gaya Rasullulah



Buku yang bertajuk ” 365 Tip Sihat Gaya Rasullulah” memang terbaik dalam kelas tersendiri.Penulisan Dr. Mohammad Ali Toha cukup terserlah biarpun diolah dengan dengan teknik santai dan bersahaja.

Dengan ketebalan 140 halaman dan diterbitkan pada tahun 2018 memang disaran untuk dimiliki para pencinta buku di negara ini.

Admin mengambil masa  beberapa hari untuk menghabiskan buku ini.Namun cara terbaik perlu dibaca setiap hari selama setahun dan diulang lagi jika sudah habis bacaan.

Sebab apa?



Sebab kandungannya sangat bagus dalam usaha kita menjaga kesihatan setiap hari.

Tip yang dikongsi memang awesome dan boleh dipercayai kerana bersandar Al-Quran dan Al-Hadis.

Yang paling menariknya juga buku ini telah laris mencecah 50,000 naskah.

Admin berharap pembaca juga menjadi salah seorang pemilik buku  “365 Tip Sihat Gaya Rasullulah”

Jangan tunggu sampai esok tau kerana harganya amat murah sekitar RM15 sahaja.

Beli dan jangan tak beli.

Selamat membaca.


35

Vaksin Antara Babi, Yahudi & Konspirasi



Membaca buku “Vaksin Antara Babi, Yahudi & Konspirasi” bukan perkara mudah.Namun menjanjikan kepuasan minda.

Ada beberapa isu hangat suatu dahulu iaitu gerakan anti-vaksin telah mengerakkan admin untuk membaca buku ini dengan serius.

Pelbagai persoalan yang bermain di minda admin akhirnya terjawap melalui penulisan Tuan Prof.Dr. Azizi Ayob  ini.Beliau telah mengupas dengan mendalam sejarah, proses, prosedur dan keperluan vaksin dalam dunia perubatan moden manusia.

Penulis bukan calang-calang orang.Beliau adalah orang yang paling layak membicarakan hal-hal vaksin di Malaysia.Sebab kepakaran beliau sebagai doktor perubatan dan profesor farmakologi.

Buku ini cuma 152 halaman dan diterbitkan oleh Publishing House pada tahun 2017.Harga dalam RM15 senaskah.



Dengan penjelasan yang ilmiah dan mendalam admin pasti pembaca suka buku ini.Apatah lagi pendekatan buku ini yang telah menyangkal dakwaan yang tidak berasas seperti isu doktor dimanipulasi syarikat farmaseutikal, kempen Anti-Vaksin dan konspirasi  Yahudi dalam bidang perubatan.

Isu serius tetapi dibongkar dengan cara bersahaja yang berfakta sahih.

Admin berharap masyarakat di luar sana tidak terus meneruskan menularkan maklumat salah dan mengelirukan.Rujuk fakta yang dikeluar oleh pihak yang berautoriti seperti pakar perubatan dan Kementerian Kesihatan Malaysia.

Beli buku seperti  “Vaksin Antara Babi, Yahudi & Konspirasi” sebagai sumber rujukan yang sahih.

Sekian.Terima kasih kerana sudi membaca dan jangan lupa share pada mereka yang memerlukan.



8

Pena & Picagari



Pena & Picagari merupakan buku bertemakan info perubatan.Ringkas dan padat.

Isi kandungan sangat berinfomatif dalam menangkis segala mitos yang membelenggu benak fikiran masyarakat dulu dan kini.

Terima kasih kepada Tuan penulis Dr Khairul Hafidz yang sudi berkongsi info, ilmu dan pengalaman buat kami semua yang amat naif dalam bidang perubatan.

Admin akui membaca buku ini bagaikan terpukau minda dan rasa.Kekadang teremosi hingga titisan air mata ini berjuraian.

Ada juga masa tersenyum sendirian apabila membaca pelbagai kisah manusia yang kadang-kadang pelik bin ajaib.



Sesiapa sahaja terutama golongan yang sudah berusia mesti baca ini.Sebabnya sebilangan besar mereka masih  ‘kena kencing’ oleh pihak yang berkepentingan tertentu.Semoga selepas ini boleh terbuka mata dan menyedari realiti sebenar.

Sebagai contoh, ada juga yang sanggup berjumpa bomoh untuk membetulkan tulang yang patah.Mereka lebih percaya bomoh berbanding doktor itu sendiri.

Admin sendiri mengakui terbuka minda berkaitan pengambilan paracemol untuk penahan sakit dan melegakan demam.

Admin memang pantang dengan paracemol kerana berpendapat boleh merosakkan pinggang.Sedangkan info sebenar paracemol hanya merosak ginjal jika pengambilan berterusan tanpa pengawasan dan overdose.

Ada banyak lagi info menarik yang ditulis penulis dalam buku ini sebagai cara memperbetulkan salah tanggapan kepada dunia perubatan moden.

Sampai pada satu tahap kita lebih yakin kata-kata orang kebanyakan berbanding doktor.Sedangkan doktor sendiri telah menghambakan diri bertahun-tahun untuk belajar, berlatih dan mengaplikasi ilmu perubatan sebagai usaha menyelamat nyawa manusia.



Pegawai kesihatan, pembantu dan jururawat sebenarnya hero yang tidak didendangkan dalam memberi manfaat kepada manusia untuk kembali sihat.

Dengan 230 halaman dan berharga RM25 senaskah menjadikan buku Pena & Picagari wajib sebagai koleksi kita semua.Buku ini diterbitkan pada tahun 2017 oleh Puteh Press.

Cuma kelemahan buku ini, ada helaian yang berwarna menyebabkan mata admin sukar untuk membaca dengan selesa.Itu bukan masalah utama sebaliknya masalah admin yang sudah rabun dijejaki tua.

Makin tua makin menjadi juga tu ..hehehe

Dalam beberapa bahagian terakhir buku ada dikongsikan beberapa tips khas untuk budak Houseman ( doktor pelatih).Mereka ini wajib baca dan semoga mereka menjalani latihan praktikal dengan tabah dan waja demi profesi sebagai pengamal perubatan.

Itu sahaja ulasan kali ini dan jangan lupa jaga kesihatan serta jadilah masyarakat celik maklumat yang sahih sahaja.
20

Rahsia Seksual Lelaki


Tidak sangka sama sekali buku ‘Rahsia Seksual Lelaki’ yang nipis dan kecil mengandungi informasi yang didambakan ramai lelaki diluar sana.Tak baca rugi.Sayang ilmu yang tinggi nilai tidak sampai ke pengetahuan lelaki.

Jadi admin dengan rasa rendah hati ajak lelaki hebat dan hensem di luar sana untuk membaca buku ini.

Penulis buku Rahsia Seksual lelaki ialah Profesor  Emeritus Dr.Mohd Ismail Tambi.Beliau tidak asing lagi di Malaysia sebagai Pakar Sakit Tuan sejak tahun 1987 lagi.Banyak menulis buku, artikel akhbar dan beliau selalu muncul di media elektronik.

Buku yang cuma ada lapan bab dan 70 halaman ini memang cepat untuk dihabiskan bacaannya.Buku ini diterbitkan pada tahun 2012 oleh Telaga Biru.Boleh dikatakan masih baharu di pasaran dan admin percaya masih terjual sehingga sekarang.Rajin cari boleh jumpa la tu.

Harga pula dalam RM12 senaskah.Bagi perkiraan admin sangat murah dan wajib beli.

Selepas membaca buku ini admin percaya lelaki yang ada masalah kelakian tidak akan percaya kepada tukang urut dan ubat kuat lagi.

Untuk membuktikan apa yang admin kata ini betul atau salah bolehlah cari sendiri dalam buku ini

Itu sahaja dan jom Like Page Obses Buku.

6

Cakar Ayam Seorang Doktor 2.0



Buku ‘Cakar Ayam Seorang Doktor 2.0’ memang terbaik dalam kelas tersendiri.Tidak sangka, admin begitu seronok membaca buku medik yang santai tetapi berinformasi.

Ada halaman yang berupa cerita pendek dan dialog serta sisipan info penting untuk kita ketahui sebagai masyarakat umum.

Kita boleh ketahui dunia kedoktoran  setelah didedahkan melalui TV atau melaluinya sendiri.Namun setelah membaca buku tulisan tiga orang doktor dan seorang ahli farmasi serta seorang lagi pakar diet ini memang membuka ruang minda admin seluas-luasnya kepada dunia perubatan dan kesihatan.

Buku ini diterbitkan pada tahun 2017 oleh Kata Pilar Books.Pada tahun sebelumnya sudah diterbitkan buku versi pertama iaitu Cakar Ayam Doktor.Cuma admin belum ada kesempatan untuk membeli naskah tersebut.

Pelbagai istilah dan panggilan medik yang baru admin pelajari.



Antaranya Houseman merujuk kepada doktor pelatih dan jonnah iaitu perkara yang kurang baik.

Hasil garapan lima orang penulis melalui buku yang ada 222 halaman ini amat wajar untuk dibaca dan dimiliki masyarakat luar sana.Semoga selepas membaca nanti segala stigma dan persepsi buruk terhadap kerja doktor akan terhakis dengan sendirinya.

Terus terang admin akui, membaca buku seperti ini memberi pengalaman yang indah dan mengasyikan.

Mungkin kita tidak ditakdirkan menjadi doktor  tetapi sekurang-kurang kita wajib ada kesedaran untuk menjaga kesihatan dan pemakanan supaya kekerapan kita berjumpa mereka boleh dikurangkan.

Mungkin juga selepas ini kita amat berterima kasih kepada mereka kerana membantu menyelamat ahli keluarga kita dalam kecemasan dan menderita akibat penyakit.

Akhir kata tugas dan pengorbanan doktor begitu murni sekali.Walaupun kita tahu soal ajal adalah ketentuan namun berusaha menyelamatkan nyawa adalah ikhtiar manusia untuk mendapat pahala.

Apa tunggu lagi.Dapatkan buku Cakar Ayam Seorang Doktor  2.0 selewat-lewatnya petang ini.

Chow dulu hehehe


4

Panduan Menjaga Kesihatan Seksual



Penulis buku Panduan Menjaga Kesihatan Seksual ialah Dr Ismail Tambi.Beliau adalah pakar sakit tuan yang tersohor negara.Jadi tidak hairan buku ini antara suplimen minda yang sangat bagus kepada pembaca.

Tidak kira lelaki atau wanita.Muda atau berusia.Yang penting ada keinginan untuk menjaga kesihatan alat sulit masing-masing demi kebahagiaan diri dan keluarga.Ingat alat sulit yang kita miliki cuma satu set sahaja.Kerosakan atau kehilangan tiada galang gantinya.

Buku yang menjadi tumpuan admin kali ini berkaitan dengan isu Sakit Tuan dan Sakit Puan.

Membaca buku yang setebal 177 mukasurat ini akan membuka minda pembaca tentang pelbagai persoalan tentang perkara yang selama ini amat malu kita bincang secara terbuka.

Masalah ramai pulak yang suka 'buka-buka'.Pelikkan.




Buku yang diterbitkan pada tahun 2006 oleh PTS Millennia sangat  berbaloi untuk dibeli dengan harga RM19 senaskah.Siapa kata mahal tu memang belum menghargai ilmu tentang kesihatan.

Walaupun buku tulisan Dr. Ismail Tambi hanya ada enam topik utama dan 78 subtopik tidak bermakna sangat ringkas.Sebaliknya kandungan buku ini amat mantap agar pembaca mendapat manfaat secukupnya.

Admin percaya selepas membaca naskah buku ini kita akan ada kesedaran.Jika ada masalah jangan derita dalam diam.Sebaik rujuk dengan pakar atau doktor yang bertauliah di hospital.

Nak tahu ..carilah sendiri di perpustakaan atau beli jika masih ada dijual di kedai buku.Siapa tahu itu tuah anda untuk mendapat ilmu yang bukan calang-calang ini.

p/s: Tolong like page Obses Buku


2

“Dah Gemuk lah"



Memang betullah jangan nilai buku “Dah Gemuk lah” dengan kulit semata-mata.Buku ini macam biasa sedangkan isi kandungan buku ini sangat menarik dan sangat  seronok dibaca.

Admin tidak dibayar untuk menulis ulasan buku.Namun atas rasa cinta dengan buku dan ilmu, admin korbankan masa, tenaga dan wang ringgit untuk berkongsi kebaikan apa yang admin baca melalui buku.Bukan untuk admin seorang diri tetapi untuk orang lain agar mendapat kebaikan secara bersama.

Penulis buku ini ialah Tuanku Halim Bin Tunku Abdullah.Beliau peminat tegar kepada amalan menurunkan berat badan serta seorang pengarang buku terlaris di pasaran.Buku ini beliau hasilkan dengan mengumpul  bahan-bahannya selama bertahun-tahun.Memang patutlah isinya mantap dan sangat bermanfaat.

Alhamdulillah admin mampu habiskan bacaan dengan penuh khusyuk dan minat dalam masa sehari.Kepantasan membaca ini bukan satu kebanggaan kerana ada pembaca novel boleh habiskan bacaan mereka selama dua jam sekali duduk.Maaf buku ilmiah dengan novel dua kategori yang berbeza.

Buku terbitan MPH pada tahun 2018 memang tidak mengecewakan.Asalnya dalam Bahasa Inggeris dan telah diterjemahkan oleh Fauziah Abdul Samad.Dengan ketebalan 171 mukasurat, admin rasa ramai yang boleh menghabis bacaan lebih cepat dari admin.



Persoalannya bukan siapa lebih cepat dapat habiskan bacaan.Sebaliknya berapa banyak manfaat dan ilmu serta info tentang pemakanan yang boleh kita dapat dari buku “Dah Gemuk lah”

Admin secara jujur bukan orang yang gemuk.Namun minat dalam bidang penjagaan kesihatan sehingga admin lebih suka buku kesihatan dari suka makanan yang sedap-sedap.

Selepas membaca helaian demi helaian buku yang mengandungi 66 bab ini, diakui sangat berbaloi untuk dibeli khas untuk mereka yang serius untuk menurunkan berat badan.Dalam masa yang sama meletakkan keutamaan kesihatan berbanding nafsu makan itu sendiri.

Ada satu bahagian yang penulis kongsikan tentang 30 cara sempurna untuk muncul lebih langsing.Nak tahu tiada pilihan lain selain dapatkan buku ini dipasaran.

Namun begitu buku ini juga telah mengajak admin untuk bertukar tabiat pemakanan.Admin cuba bersarapan dengan buah-buah, elakkan daging, jauhi makanan bergula, makan banyak sayuran segar dan tidak minum susu lembu ala-ala vegetarian.

Jangan abaikan senaman atau pergerakan yang aktif kerana pemakanan dan senaman itu sendiri adalah tunjang utama untuk mendapat tubuh badan yang sihat dan ideal.

Mengapa admin lakukan ini semua kerana jawapan ada dalam buku ini.

Jangan kecam admin kerana admin sangat  tulus hati agar pembaca beli dan amalkan ilmu dalam buku yang admin buat ulasan ini.Kebaikan untuk pembaca sendiri juga.Badan boleh slim mengapa biarkan gemuk.Maaflah kalau tersentap tapi itu realiti masa kini.

Akhir kata jom dapatkan buku ini di kedai-kedai  buku yang berdekatan.

P/s: Minta tolong Like Page Obses Buku jika sayang admin.hehehehe


4

Buku Masalah Tidur Dan Penyelesaiannya

Tidur adalah keperluan wajib bagi manusia.Tak tidur langsung hampir mustahil.Kalau tidur terus perkara biasa sama ada seseorang itu sedang koma atau dah jalan terus.Maafkan admin kerana nak buat lawak sediki.Lagipun buku yang admin nak review ini adalah perkara serius dan informasi yang sangat penting untuk kehidupan manusia.



Penulis buku ini ialah Profesor Dr Syed Hassaan bin Syed Ahmad Almashoor.Beliau merupakan Dekan Pengasas Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan,UNIMAS.Berasal dari Pulau Pinang.Pernah menjadi kolumnis Mingguan Sarawak dan Berita Minggu.Boleh dikatakan namanya bukan asing lagi dalam dunia media massa di negara ini.

Ketebalan buku Masalah Tidur dan Penyelesaianya cuma 145 mukasurat.Ia diterbitkan oleh Unit Penerbitan UNIMAS pada tahun 2002.Dah lama la buku ini.KIra-kira14 tahun dahulu.Admin tak tahu sama ada ia ada dijual lagi tak dalam pasaran.Yang pasti ia memang ada dalam koleksi perpustakaan universiti tersebut.Kebetulan pula admin memang tinggal berdekatan dengan UNIMAS.

Ada 5 bab kesemuanya.Setiap bab ditulis dn dihuraikan dengan bahasa yang mudah fahami.Rasa-rasanya tidak menjadi masalah kepada para pembaca untuk memahami isi kandungan buku ini.Lagipun kes-kes yang menjadi rujukan banyak berkisar kepada dunia pelajar itu sendiri.

Dalam banyak bab yang ditulis, admin sangat tertarik kepada informasi cara mengatasi masalah tidur.Jadi dalam kesempatan ini admin nak kongsikan serba sedikit.Banyak tak boleh la.Ilmu yang bercetak adalah hak milik penulis.Sekadar bagi hint admin anggap sebagai bahan promosi untuk buku ini.

Cara nak atasi masalah tidur adalah seperti dibawah:

1.Gaya hidup sihat

Ini termasuk mengamalkan gaya hidup sihat seperti makan makanan yang berkhasiat,bersukan dan beribadah.Mudahkan.Hati yang tenang dan jiwa yang aman sejahtera memang mampu atasi masalah yang berkaitan dengan tidur.

2.Ambil ubat-ubatan

Pil tidur amat berbahaya.Ada kesan sampingan yang memudaratkan kesihatan.Pengambilan ubat-ubatan hendaklah melalui pengawai perubatan yang bertauliah.Tak boleh la sesuka nak beli kat farmasi.Lagipun pengambilan ubat tidur hanya digunakan apabila keadaan perlu atau dah terdesak sangat.

3.Kaedah kaunseling

Orang yang tidak dapat tidur berpunca daripada gangguan emosi yang teruk.Misalnya putus cinta,rindu pada kekasih secara keterlaluan atau menanggung hutang yang terlalu banyak.Orang yang berhadapan dengan dengan situasi ini memang sukar nak tidur.Jangankan tidur siang,nak tidur malam pun sudah.Penyelesaiannya jumpa sahaja pakar kaunseling atau pakar hipnoterapi.( rujuk Panduan Hipnosis)

Namun begitu tidur adalah keperluan untuk badan,minda dan emosi.Oleh itu sekiranya mengantuk dan tidur nyenyak maka anggap ia adalah nikmat alamiah.
2

Tip Cepat Sembuh Dari Demam

Tajuk ini diinspirasikan dari sebuah buku yang admin baca baru-baru ini.Buku yang admin anggap best itu berjudul Demam (Tip Untuk Cepat Sembuh).Buku tersebut nipis sahaja.Sedap dibaca sepintas lalu.Secara kebetulan pula admin terkena demam selsema selama beberapa hati.Maka memang kena pada masanya.


Penulis buku Demam (Tip Untuk Cepat Sembuh) ada dua orang.Seorang merupakan doktor perubatan iaitu Dr Hajah Shariah Ismail.Beliau merupakan pengurus Klinik Ummu ‘Ammar dan pernah memperolehi kelayakan Ijazah Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia.

Seorang lagi penulis buku tersebut ialah Haji Mohd Razali Mat Yasin, seorang guru yang  pernah memperolehi Ijazah Sarjana Muda Sains dengan Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia serta Ijazah Sarjana Pengurusan Pendidikan ,Universiti Putra Malaysia.

Hasil gabungan idea dan coretan yang bersahaja oleh dua orang pakar ini memang mantap.Usah diragui sama sekali.Biarpun ketebalan buku ini cuma 66 mukasurat tetapi pengisiannya padat dan tepat

Ada 11 bab semuanya.Izinkan admin nak kongsi secara ringkas satu bab  yang menurut admin amat perlu kita ketahui secara umum.Minta maaf la ye.Admin kemukakan secara ringkas dan bukan secara lengkap.Jika nak tahu selebihnya boleh la beli senaskah buku dipasaran atau toko buku,

Tip untuk sembuh demam dengan cepat

1.Minum air kosong dengan banyak.

Air membekalkan oksigen untuk tubuh dan penyumbang kepada bendalir dalam badan.Sebab itu kepada pesakit yang dah kritikal terpaksa dimasukkan air dalam badan.Air tersebut terdiri daripada Glukosa dan garam (sodium klorida)

2.Makan makanan lembut

Jumlah keperluan makanan untuk badan meningkat sesama demam.Oleh itu amat wajar untuk makan bubur,nasi lembik,makanan bijirin,sayuran dan buah-buahan.

3.Ambil vitamin C

Pengambilan vitamin C sangat perlu untuk mempercepatkan pemulihan sel yang rosak.Keperluan Vitamin C untuk orang dewasa semasa sihat cuma 100mg.Namun semasa demam boleh meningkat kepada 2000mg sehari.

4.Makan madu

Madu memang diakui mempunyai nilai perubatan yang tinggi.Pengambilan madu semasa demam boleh menghalang pembiakan kuman-kuman yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar.Selain itu madu boleh membekal tenaga dengan segera sebab sifatnya boleh diserap oleh badan tanpa melalui pencernaan.

5.Pemberian Probiotik

Dalam usus kita ada dua kategori bakteria iaitu bakteria baik dan bakteria jahat.Dengan adanya pemberian probiotik maka sebagai makanan kepada bakteria baik.Dengan itu bakteria baik ini akan lebih bertenaga untuk membentuk sistem pertahanan badan.Sebaliknya jika pesakit diberi antibiotik maka  bakteria baik dan bakteria jahat akan mati dalam usus.Pengantian bakteria ini mengambil masa yang lama.

6.Penetapan minda positif

Gunakan kuasa minda semasa anda demam.Beritahu kepada diri sendiri bahawa badan perlu berehat setelah penat bekerja berbulan-bulan lamanya.Badan perlu rehat cara paksa melalui demam.

7.Pendekatan rohani

Biarpun tip ini terletak pada bahagian terakhir,tidaklah bermakna kurang penting dalam proses penyembuhan demam.Melalui pendekatan rohani ada 3 elemen utama yang perlu dititikberatkan sepenuh hati.Kalau boleh ikhlaskan kepada Allah SWT.Elemen tersebut ialah sabar,solat dan istighfar

Demam bukanlah  sesuatu yang negatif.Demam boleh jadi kifarah ke atas dosa-dosa yang telah kita lakukan.Tangani demam dengan perasaan ceria dan gembira selalu


0

Tip Poligami Untuk Para Suami

Secara teorinya hampir separuh lelaki yang dah bergelar suami ingin berpoligami.Namun secara praktikalnya hanya gelintir sahaja golongan suami benar-benar layak untuk tujuan tersebut.Mereka adalah insan hebat,berkarisama,adil,berkemampuan zahir dan batin serta ada aura yang tersendiri.Jika belum ada ciri-ciri tersebut, lebih baik cari cermin untuk melihat siapa diri anda sebenarnya.Ataupun cari pita pengukur untuk mengukur baju dibadan sendiri.


Admin baru-baru ini terjumpa satu buku yang amat menarik.Buku tersebut berjudul Dibawah Payung Aishah Tip-tip Poligami.Penulisnya ialah Imran Yusuf seorang penganalisa perniagaan dan penulis sambilan.Pernah berada di negara-negara Timur Tengah dan merasai sendiri bagaimana kehidupan masyarakat Arab.

Buku ini ditulis dengan gaya bahasa yang mudah difahami dan cepat untuk dihabiskan oleh para pembaca.Sebab ketebalannya cuma 150 mukasurat sahaja.Isi kandungan terbahagi kepada empat bahagian utama.Pendek kata amat tersusun dan boleh membangkit motivasi si suami untuk kahwin lagi.Sebaliknya si isteri pula akan lebih berinspirasi agar memperbaiki diri agar suami mereka lebih setia dari hari ke sehari.

Sebagaimana biasanya admin amat berbesar hati untuk berkongsikan sedikit tip agar suami yang telah berpoligami itu atau bakal berpoligami mengamalnya agar kehidupan rumahtangga lebih bahagia dan ceria

1.Adil menyediakan nafkah

Bab nafkah ini perlu diberi perhatian dengan serius.Adil tidak semestinya sama rata dan adil itu adalah meletakkan sesuatu pada tempatnya.Misalnya isteri pertama ada 3 orang anak tentunya tidak boleh diberi jumlah duit sama dengan isteri kedua yang baru mempunyai seorang anak.Itu baru duit.Ia belum termasuk tempat tinggal dan pakaian ataupun perubatan.

2.Adil waktu giliran malam

Begitu juga ketika giliran bermalam di rumah para isteri.Proses pengiliran mesti sama rata dan adil.Suami yang bijak boleh mengatur jadual bermalam sehingga mengenepikan perasaan tidak puas hati.Pelaturan ini tidak boleh dilanggar sesuka hati oleh si suami atau para isteri.Ujian kepimpinan dan pendirian suami amat teruji dalam situasi ini.Ada siapa yang berani sahut cabaran berpoligami setakat ini?

3.Tidak wajib menyamakan cinta sesama isteri

Soal cinta dan soal perasaan adalah relatif.Tidak mungkin boleh disamakan satu sama lain.Demi menjaga perasaan para isteri ,si suami tidak wajar membuat perbandingan kebaikan isteri mereka.Kadang-kadang bohong sunat diperlukan untuk menjaga keharmonian kedua belah pihak.Boleh dikatakan tidak adil jika kita menunjukkan rasa yang cinta yang berbeza-beza.

4.Menyediakan rumah berasingan

Setiap wanita mempunyai deria sensitif yang tinggi.Mereka mudah berkecil hati jika suami terlebih tunjukkan kasih sayang kepada isteri isteri mereka.Sebab itulah setiap orang isteri wajin tiinggal berasingan di rumah lain-lain.Rumah yang disediakan mestilah tidak terlalu berbeza antara satu sama lain.Paling baik letakkan nama pemilik rumah itu atas nama isteri.Jadi tidak akan berwujud isu berbangkit setelah kita pergi mengadap Illahi.

5.Tidak boleh pergi ke rumah isteri jika belum giliran

Ini adalah pelaturan yang wajib dipatuhi oleh suami berpoligami.Mereka tidak boleh pergi ke rumah isteri yang bukan giliran.Jika ada hal keemasan si suami hanya boleh singgah sebentar dan berada di luar rumah.Sekiranya nak juga bermalam maka si suami wajib minta kebenaran pada isteri yang berada dalam giliran rersebut dan yang pasti mesti gantikan malam giliran tersebut..


Admin berharap para suami yang ada hati nak berpoligami tu mempunyai pendirian dan sikap adil yang tertinggi.Jika tidak sanggup berlaku adil maka lebih baik kahwin seorang sahaja isteri.

Sebab isteri adalah amanah Allah SWT kepada suami.JIka ada dua atau lebih isteri maka amanah akan berganda.Jangan menzalimi isteri.Jika ada maka tunggu sahaja pada Hari Pengadilan kelak

Dalam hal ini admin tidak mahu menakut niat para suami nak berpoligami.Seandainya anda memang berkualiti dan insan terpilih untuk memikul tanggungjawab tersebut maka dipersilakan.

0

Anda Bertanya Doktor Menjawab Gout

Admin akui buku Anda Bertanya Doktor Menjawab Gout memang best.Bahasa pasarnya cakap pun tidak guna.Nak tahu beli la satu.Dah tahu pasti senang hati tanpa malu.Penulis buku ini seorang doktor yang bernama Dr Suryo Wibowo.Namun telah diterjemahkan ke dalam bahasa Malaysia.


Ada 8 bab kesemuanya.Setiap bab dibincangkan dengan padat tetapi sangat menarik.Sesiapa yang membacanya gerenti seronok dan faham punya.Maafkan admin kerana slanga bahasa rojak.

Bab 1

Pengenalan kepda penyakit gout.Menurut buku ini,gout adalah penyakit yang terhasil daripada pemecahan asid urik yang dikeluarkan dari badan.Dalam maksudnya yang lain pula gout ialah radang sendi yang menyakitkan para pengidapnya.

Bab 2

Dalam bab dua pula menceritakan gejala-gejala penyakit gout.Izinkan admin untuk ceritakna secara ringkas penyakit tersebut.Gejala gout hanya dapat disedari setelah seperti sekitar sendi terasa panas,merah dan bengkak.Pengidapnya akan demam dan kesakitan dalam masa 24 jam.

Bab 3

Faktor-faktor dan penyebab gout diceritakan dalam bab 3.Menurut buku tersebut, gout berpunca dari makan dan minum secara berlebihan terutama yang tinggi asid urik.Namun tidak semua gout berpunca dari makanan.

Bab 4

Penyebab gout ada dinyatakan dalam bab sebelum dan bab ini.Antaranya penyebab gout selain makanan ialah keletihan,tekanan perasaan dan olahraga yang keterlaluan.Badan mereka terhidrat atau kurang air menyebabkan salur darah rosak.Keadaan ini meningkatkan asid urik dalam badan.

Bab 5

Walaupun bukan bab terakhir tetapi info dalam bab ini seperti melengkapkan isi  kandungan buku ini iaitu diagnosis gout.Pesakit gout boleh diketahui oleh pengamal perubatan melalui sesi temubual,pemeriksaan fizikal dan makmal .
0

copyright © . all rights reserved. designed by Color and Code

grid layout coding by helpblogger.com