Fotografi Mengikut Hukum Islam


Fotografi Mengikut Hukum Islam merupakan buku klasik. Buku ini sudah berada di perpustakaan sejak tahun 1997. Admin menganggarkan ia diterbitkan sekitar tahun 1996 atau sebelumnya lagi.

Inti dasarnya buku Fotografi Mengikut Hukum Islam berkisar kepada hukum mengambil gambar baik secara lukisan atau fotografi.

Penulis asal buku ini ialah Mujlisul Ulama Afrika Selatan. Agak pelik dan rare untuk admin. Pendapat ulama tersebut mengambil gambar dan lukisan objek bernyawa adalah haram. Lukisan atau gambar yang dibenarkan hanyalah pokok atau benda-benda yang tidak bernyawa.

Bagaimanapun admin tidak mahu mengulas panjang berkaitan perkara ini.

Pertama, hukum-hakam tidak bersandarkan fahaman orang Malaysia dan Nusantara.


Kedua, admin tiada ilmu untuk membuat perbandingan mana yang hak atau batil berkaitan hukum fotografi.

Admin cuma mengulas dan memghabiskan bacaan buku tersebut untuk menambah ilmu pengetahuan. Dengan ketebalan 102 muka surat, tentulah tidak sukar untuk habiskan bacaannya. 

Akhir kata jika ada pembaca ingin tahu lebih lanjut berkaitan topik yang dibincangkan boleh sahaja untuk merujuk kepada sumber yang lebih berautoriti,

Tidak wajar bersandarkan kepada buku semata-mata walaupun buku ini ada menyertakan petikan ayat-ayat al Quran dan al Hadis.

Itu sahaja. Semoga ada manfaatnya.


Buku digital tentang rezeki ada di bawah ini : 


KLIK SINI UNTUK INFO LANJUT

12 ulasan:

  1. Pasal hukum tidak berani hendak komen.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebab itu saya tidak berani juga. Kalau terbit rasa ingin tahu boleh rujuk pada sumber yang lebih berautoriti

      Padam
  2. membaca buku terbitan lama sarat ilmu menambah tahu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul kak...sekadar untuk menambah pengetahuan

      Padam
  3. lama sgt buku tu..tgk kulit pun tahu dah.
    buku lama seperti ini mesti susah dh nk jmpa era skg.

    BalasPadam
    Balasan
    1. buku lama...dan wajar jadi arkib jelah hahhahaa

      Padam
  4. Buku pustaka kh? lamak x minjam buku sia.. hmm

    BalasPadam
    Balasan
    1. buku pustaka la ya...mun nak berbeli biasanya buku baru

      Padam
  5. menambah bacaan okaylah kan. bab hukum hakam ni nak mengulas pun tak berani. banyak rujukan perlu dibuat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tulah sebabnya..saya pun tak berani nak kata apa-apa

      Padam
  6. Balasan
    1. buku lama tuan...saya pula memang gemar baca buku lama-lama nie hehehe

      Padam

copyright © . all rights reserved. designed by Color and Code

grid layout coding by helpblogger.com