Anak Muda Bebas Hutang



Perkataan hutang agak mengerikan bagi sesetengah orang. Sebab orang yang berhutang tidak tidur lena pada malam hari. 

Siangnya pula rasa cemas dan gelisah seandainya ada golongan pemiutang mula menagih hutang masing-masing. Itupun dalam senario kes hutang sangkut.

Inilah intipati utama buku tulisan Dr Haji Badrul Hisham Mohd Yusoff bertajuk Anak Muda Bebas Hutang.

Mengapa dikaitkan dengan muda ? Sebab golongan ini yakni anak muda pernah dilaporkan ramai yang muflis akibat hutang kad kredit, pinjaman kereta dan peribadi.

Admin amat teruja membaca buku ini biarpun admin bukan golongan muda lagi. Sungguhpun begitu jiwa masih muda la ye.

Pelbagai strategi, tip dan petua yang sangat bernilai untuk kita pelajari dalam buku yang hanya setebal 114 mukasurat ini.



Buku yang diterbitkan pada tahun 2019 masih baharu di pasaran. Dengan pengenalan harga RM14.00 hingga RM16.00 senaskah amat berbaloi untuk dimiliki.

Antara kandungan yang sangat bagus ialah bagaimana teknik penulis berjaya membebaskan diri dengan hutang dalam masa yang singkat. 

Satu daripadanya membayar hutang dengan jumlah yang besar setiap bulan berbanding membayar dengan jumlah yang sama setiap bulan.

Ada banyak lagi. Yang banyak tersebut boleh dan teliti sendiri dalam buku ini. 

Ingat hidup tanpa hutang memberi ketenangan fikir dan perasaan. 

Bukan tidak boleh berhutang. Cuma berhutang biarlah dengan kaedah bijak dan rasional.

Untuk jadi bijak dan rasional tentulah baca buku Anak Muda Bebas Hutang.

Tak percaya. Boleh buktikan sendiri.

Sekian selamat membaca dan berjuang membebaskan diri dari hutang.


22 ulasan:

  1. Memang rimas kalau ada hutang. Apabila habis bayar rasa lega betul.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sebab itu cuba elak hutang yang tidak perlu

      Padam
  2. hutang walau sedikit selagi xjelaskan amat mendera perasaan kan

    BalasPadam
    Balasan
    1. ya memang tidak dinafikan...usahakan sedaya upaya untuk memlunas hutang ketika masih hidup lagi

      Padam
  3. bila dapat bebas dr hutang memang rasa lega..shida pernah bebas hutang satu ketika dahulu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. semoga dapat bebas hutang lagi ..aamiin

      Padam
  4. Hutang memang mengasyikkan tapi bayarnya itu yang berat. Alhamdulillah aku jarang berhutang sih karena berat bayarnya

    BalasPadam
    Balasan
    1. ada hutang yang wajib dan hutang kehendak..

      hutang kehendak boleh dielakkan

      Padam
  5. Setuju sekali. Intinya, hutang hanya untuk hal-hal yang sangat penting misalnya beli rumah (karena sudah berkeluarga dan untuk masa depan) atau untuk kuliah (asalkan sudah diperhitungkan sebelumnya). Dengan catatan, tetap berhemat dalam pengeluaran sehari-hari. Kalau hutang untuk beli handphone baru atau hanya untuk jalan-jalan, sepertinya tidak perlulah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sebab itu untuk berhutang perlu bijak..

      cuma lagi bijak kalau lah semuanya dapat dibeli secara tunai..

      masalanya bagaimana nak cekup duit banyak sekali gus hehehe

      Padam
  6. Menarik buku ni, sebab harganya pun tak mahal sangat. Boleh cuba cari. Tapi buku-buku macam ni walaupun mungkin golongan sasarnya anak muda, tapi kita yang tua dah ni pun boleh je baca, kan? Sebab kadang-kadang ilmu tu waktu kita muda, kita tak jumpa. Hehe. Tq review.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tua cuma pada angka .

      tapi kalau muda-muda dah tahu urus duit maka kehidupan masa tua lebih senang nanti

      Padam
  7. hutang ptptn masih ada ni huhu sedang berusaha untuk settlekan :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. teruskan berusaha untuk menyetel hutang...

      inn shaa Allah boleh berjaya

      Padam
  8. Buku ini amat penting untuk generasi kini supaya mereka dapat membezakan yang mana keperluan dan mana satu kehendak. nice info mr hanafi. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. itulah yang sepatutnya...

      jangan mengikut sangat nafsu atau kehendak

      Padam
  9. Jangan pernah sampe punya hutang, tidur pun ndak nyenyak kalau punya hutang

    BalasPadam
    Balasan
    1. orang berhutang susah nak tidur jika ada orang tagih hutang

      Padam
  10. ribet, bingung dan kadang bikin susah di saat kita lagi susah. Ujungnya susah 2 kali :D
    memang perlu sangat diminimalisir, kalo bisa sih jangan punya hutang biar gak jadi beban di kemudian hari.

    Buku yang menarik dan sepertinya perlu aku baca biar bisa nerapin ilmunya di kehidupan sehari-hari

    BalasPadam
    Balasan
    1. usahakan diri untuk berhutang tidak perlu..

      bila berhutang kepada akan jadi sakit menentu hehehe

      Padam
  11. Hutang yang perlu dilunaskan. Selagi tak settle, asik fikir je kan. Itu yang tak tenang tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. memang betul tu...

      hutang mmembuat fikiran tak menentu sekiranya tdak ada kemampuan untuk membayar

      Padam

copyright © . all rights reserved. designed by Color and Code

grid layout coding by helpblogger.com