Header Ads Widget

Menyangkal Kiamat 2012



Buku “Menyangkal Kiamat 2012” amat menarik dibaca jika sebelum tahun tersebut.Sayangnya selepas pada tahun 2019 tema buku ini sudah ketinggalan zaman.

Bagaimanapun tentu tidak adil mengatakan isu kiamat bukan perkara yang menarik.Isu kiamat adalah persoalan besar yang harus dan wajar dicermati setiap masa.

Hari kiamat pasti.Yang tidak pasti bila berlalu kiamat.Tidak perlu tanya di mana kiamat berlaku kerana kiamat memamg di dunia ini.Dunia hancur dan lebur.Kedahsyatan kiamat sudah diceritakan dalam al Quran dan Al Hadis.

Maka inilah intipati buku yang admin review kali ini.



Buku tulisan Muhamad Nizam Abd Razak memang lengkap dan terperinci dalam bahagian tersebut.Boleh dikatakan lebih banyak ayat Al-quran dan Al Hadis berbanding penulisan berbentuk pandangan penulis.

Dengan ketebalan 133 mukasurat menjadikan buku ini ringkas sahaja.Ia diterbitkan pada tahun 2010 untuk menyangkal dakwaan pihak tertentu bahawa Kiamat berlaku pada tahun 2012.

Bagi orang beriman memang tidak akan percaya kiamat berlaku pada tahun 2012 kerana tanda-tanda kiamat besar belum lagi muncul.Kalau setakat tanda kiamat kecil memang sudah ada.

Admin suka buku ini kerana mengingatkan admin tentang persiapan menghadapi kiamat.Tidak perlu tahu secara detail bila kiamat berlaku sebaliknya berusaha untuk amal dan takwa.

Itu jauh lebih baik kerana kiamat memang pasti akan berlaku.


Catat Ulasan

12 Ulasan

  1. Isu tentang kiamat yang akan terjadi tahun 2012 memang sangat fenomenal satu dekade lalu. Banyak orang yang takut dan benar-benar mempercayai kalau kiamat akan terjadi di 2012. Tapi 2012 sudah berlalu, dan kiamat tidak terjadi saat itu. Buku ini memang memiliki judul berkaitan dengan 2012, tapi tentu saja buku ini sangat layak dan patut dibaca karena mungkin sekali di tahun-tahun mendatang akan ada hal yang sama yang terjadi, yaitu adanya ramalan kapan kiamat akan terjadi. Dan dengan memahami isi buku ini, kita semua akan terhindar akan ketakutan-ketakutan yang disebarkan dengan adanya ramalan tersebut. Karena memang Islam menolak ramalan dan Islam juga mempercayai adanya hari kiamat yang pasti terjadi entah kapan pun itu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih kerana memberi komentar yang enak untuk dibaca..

      sudah ketahuan bahawa kiamat pasti akan berlaku...cuma perlu bersedia sahaja dengan amal dan takwa..

      in insha Allah

      Padam
  2. Sebagai muslim, kita tahu kiamat tu pasti dan tiada manusia yang tahu bila akan berlaku kiamat. Apa yang boleh kita buat cuma cukupkan bekalan masing-masing.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ya...saya setju tu.

      Kiamat pasti akan berlalu dan yang penting bekalan untuk menghadapi hari besar tersebut

      Padam
  3. Tanda-tanda kiamat dah ada. Cuma tahunnya belum pasti. Tapi banyak je movie guna sumber Mayan (katanya), predict kiamat tajun 2012, 2020. Entahlah. Semua tu rahsia Allah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. jangan risau pasal bila kiamat..

      cukup la risau kalau bersedia ke belum..

      kalau belum mulakan langkah sekarang

      Padam
  4. Balasan
    1. jangan takut...

      benda kiamat ini..pasti.

      cuma tidak tahu bila boleh berlaku

      Padam
  5. sebagai org islam.. kiamat kecil dh dating kecuali besar tak ada yg tahu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kiamat kecil sangat banyak..

      ini memang bukti yang amat jelas

      Padam
  6. Teringat tahun 2011 tu kecoh orang tunggu 2012. Saya cakap pada kawan takkan berlaku pada 2012 sebab tanda-tanda besar belum berlaku.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sepatutnya begitu...

      kita susah ada iman dan panduan daripada Al-Quran dan Al-sunnah

      Padam